loading...
تعمیرات وسایل برقی
هانیه اکبرپور بازدید : 65 دوشنبه 22 مرداد 1397 نظرات (0)

آموزش تعمیر مایکروویو

آموزش تعمیر مایکروویو : تعمیر مایکروفر ( ماکروفر ، مایکروویو  ) ممکن است مشکل به نظر برسد اما با آموزش درست ، بسیاری از مشتریان ما این کار را ساده می دانند. به طور متوسط تعمیر مایکروویو باید 15 دقیقه زمان ببرد. ما با استفاده از علائم خرابی مایکروویو آن را تعمیر می کنیم. علائمی مانند کار نکردن صفحه لمسی، صدای زیاد دستگاه، عدم چرخش صفحه چرخان و ...
در این سری مقالات، عیب یابی مایکروویو به صورت گام به گام آموزش داده شده و نحوه تست قطعات مختلف و تعمیر یا تعویض آن ها شرح داده شده است.
علائمی که مورد بررسی قرار خواهند گرفت عبارتند از:
صفحه لمسی مایکروویو کار نمی کند
صدای غیر نرمال مایکروویو
مایکروویو خاموش نمی شود
مایکروویو غذا را گرم نمی کند
مایکروویو روشن نمی شود
صفحه چرخان مایکروویو نمی چرخد
در مایکروویو به درستی بسته نمی شود
در مایکروویو قفل شده و باز نمی شود
فن اگزوز کار در مایکروویو کار نمی کند
مشکلات متفرقه و بدون علامت مایکروویو

صفحه لمسی مایکروویو کار نمی کند ؟

  • کلید ممبران

اگر دکمه ها در صفحه لمسی مایکروویو کار نمی کنند، ممکن است ایراد از کلید ممبران باشد. این قسمت از کلید های الکتریکی لمسی نرم ساخته شده است که دو لایه پلاستیک میلار با پوشش های رسانا هستند که در اطراف با یکدیگر برخورد می کنند. وقتی شما در صفحه لمسی مایکروویو یک دکمه را فشار می دهید، دو سطح با هم برخورد می کنند و یک مدار الکتریکی را کامل می کنند که یک سیگنال به برد کنترل می فرستد. پوشش رسانا بر کلید ممبران به مرور زمان و در اثر استفاده فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. مایکروویو را از برق بکشید و بردنه خارجی آن را بردارید تا به کلید ممبران دسترسی پیدا کنید که معمولا به برد کنترل چسبیده است. کلید ممبران در اکثر مواقع توسط یک فلت نواری به برد کنترل متصل شده است. قبل از هر گونه تعمیر، این فلت را چک کنید. باید قبل از شروع تعمیرات، شماتیک الکتریکی دستگاه خود را چک کنید تا طرح ماتریس کلید ممبران خود را مشاهده کنید. برای تست کردن صفحه لمسی از مولتی متر استفاده کنید. با فشردن هر دکمه بر روی صفحه لمسی، مقدار کمی مقاومت در مولتی متر باید نشان داده شود.

  • برد کنترل

اگر شما نمی توانید عدد را وارد کنید اما صفحه نمایش روشن است، ممکن است مشکل از برد کنترل باشد. برد کنترل صفحه لمسی را با سیگنال های ولتاژ پایین تامین می کند. وقتی شما یک دکمه را روی صفحه لمسی می فشارید، برد کنترل به اجزای دیگر مایکروویو سیگنال می فرستد تا گرمایش را شروع کنند. اگر کلید ممبران درست عمل می کند و اتصال آن به برد کنترل مشکلی ندارد، ممکن است برد کنترل نیاز به تعویض داشته باشد. برق دستگاه را قطع کنید و بدنه خارجی آن را بردارید و برد کنترل را تعویض کنید.

موتور محرک مایکروویو

اگر صدای غیر طبیعی از میز چرخان مایکروویو شما شنیده می شود، ممکن است مشکل از موتور باشد. مایکرویو از یک کوپلر که توسط موتور حرکت می کند، برای چرخاندن سینی شیشه ای استفاده می کند. اگر موتور صدای ساییده شدن ایجاد می کند، باید تعویض شود. برای دست یابی به موتور، ابتدا مایکروویو را از برق بکشید. موتور معمولا در کف مایکروویو قرار دارد و توسط پیچ و سیم در جایش نگه داشته می شود.

لامپ مگنترون مایکروویو

اگر مایکروویو صدایی وزوزو مانند می دهد، ممکن است به این معنی باشد که مگنترون درست کار نمیکند. مگنترون بخشی از مدار ولتاژ بالا ست که در مایکروویو تولید حرارت می کند. برای دسترسی به مگنترون، ابتدا مایکروویو را از برق بکشید، سپس بدنه خارجی دستگاه را برداشته و خازن ولتاژ بالا را تخلیه کنید. مطمئن شوید که پیچ و مهره ها محکم بوده و دیود ولتاژ بالا درست کار می کند و اگر چنین بود، مگنترون باید تعویض شود.

کوپلر محرک

صدای غیرنرمال در مایکروویو ممکن است نشان دهنده این باشد که کوپلر محرک که نقش کمک به چرخیدن سینی شیشه ای را دارد، دچار مشکل می باشد. چه مایکروویو شما دارای سینی دایره ای یا مستطیلی باشد، سینی و غلتک را بردارید تا کوپلر را بررسی کنید. ممکن است در بعضی مدل ها نیاز باشد قبل از اینکه کوپلر را بررسی کنید، موتور را از کف مایکروویو بردارید. بیشتر کوپلر ها دهانه هایی D شکل دارند که توسط آن به شفت موتور وصل می شود. دهانه را از نظر شکسته یا فرسوده بودن که ممکن است باعث ایجاد صدا شود، بررسی کنید.

غلتک راهنما

اگر صدای غیر نرمالی از سینی چرخان مایکروویو شنیده می شود، ممکن است مشکل از غلتک راهنما باشد که به سینی چرخان کمک می کند بدون اصطکاک بچرخد. سینی را برداشته و غلتک را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر غلتک شکسته یا فرسوده شده بود، آن را تعویض کنید و چک کنید که درکجا به کوپلر می رسد تا مطمئن شوید که زمانی که مایکروویو در حال کار کردن است، غلتک در جایگاه خود قرار دارد. در بعضی مدل ها، صدای غیر طبیعی ممکن است از چرخ های غلتک راهنما باشد. ایزن چرخ ها را نیز چک کنید.

دیود ولتاژ بالا

اگر مایکروویو شما صدای وزوز بلند تولید می کرد، احتمالا مشکل از دیود ولتاژ بالا می باشد. این قسمت با خازن و مگنترون برای تولید حرارت کار می کند. قبل از شروع این تعمیر، مایگروویو را از برق بکشید، بدنه خارجی را بردارید و خازن ولتاژ بالا را تخلیه کنید تا دچار شوک الکتریکی نشوید. دیود را پیدا کنید و پیوستگی آن را با مولتی متر چک کنید. همچنین پیوستگی دیود را در خلاف جهت اولیه نیز چک کنید. قرائت مولتی متر باید در یکی از جهت ها پیوستگی را در دیود ولتاژ بالا نشان دهد. در غیر این صورت باید تعویض شود.

فن خنک کننده

ممکن است صدای غیرنرمالی که از مایکروویو می شنوید از فن نشات گرفته باشد. فن خنک کننده وقتی مایکروویو در حال کار است، مگنترون را خنک می کند و در داخل بدنه قرار دارد. برای دست یابی به آن، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و بدنه خارجی آن را بردارید. پوشش فن را بردارید و هر گونه فرسودگی یا آسیب دیدگی را در تیغه های فن بررسی کنید. همچنین بررسی کنید که تیغه های فن در موقع چرخیدن به اشیا دیگر گیر نکنند.

چرا مایکروویو خاموش نمی شود ؟

  • کلید قفل داخلی

اگر مایکروویو بعد از اینکه در را باز کردید خاموش نشده بود، ممکن است مشکل از کلید قفل داخلی باشد. کلیدی که سالم باشد، به اجزای دیگر برق رسانی می کند و وقتی در مایکرویو باز شد، برق را قطع می کند. اجزایی که می توانند در صورت کار نکردن کلید روشن بمانند؛ فن موتور، موتور همزن و لامپ داخلی می باشند. در درب مایکروویو زبانه ای وجود دارد که کلید در را فعال می کند. و در داخل بدنه قرار دارد. برای تست کردن کلید، بدنه خارجی را بردارید. کلید معمولا سیم هایی دارد که به پایانه ها وصل هستند و لیبل های C و NO دارند. برای تست کردن کلید از یک مولتی متر استفاده کنید. وقتی در بسته است، پیوستگی باید وجود داشته باشد نه وقتی که باز است. اگر در حالی که در باز بود، مولتی متر  پیوستگی را نشان داد، قفل داخلی در باید تعویض شود.

  • برد هوشمند

اگر مایکروویو با فشردن دکمه توقف خاموش نشد، اما با باز کردن در خاموش شد، ممکن است مشکل از برد هوشمند  باشد. برد هوشمند که معمولا برد کنترل نیز نامیده می شود، مایکروویو را با برق رسانی به رله ها کنترل می کند. یکی از نشانه های خراب بودن برد هوشمند خاموش نکردن رله بعد از انجام عملیات است. برای اینکه مطمئن شوید مشکل از برد هوشمند است، می توانید رله ها را از نظر پیوستگی تست کنید. مایکروویو را از برق کشیده و بدنه خارجی آن را بردارید. از یک مولتی متر استفاده کنید تا پیوستگی پایانه های رله ها را آزمایش کنید. وقتی برق به رله نمی رسد، نباید پیوستگی نشان دهد. اگر نشان داد، باید برد هوشمند را تعویض کنید.

چرا مایکروویو غذا را گرما نمی کند ؟

  • دیود ولتاژ بالا

اگر مایکروویو شما  روشن می شود اما گرما نمی دهد، احتمالا مشکل از دیود ولتاژ بالا می باشد. این قسمت با خازن و مگنترون برای تولید حرارت کار می کند. دیود ولتاژ بالا در بدنه قرار دارد. مایکروویو را از برق بکشید، بدنه خارجی را بردارید و خازن ولتاژ بالا را تخلیه کنید. پیوستگی دیود را با مولتی متر چک کنید. در یک دیود سالم، قرائت مولتی متر باید در یکی از جهت ها مقاومت پایین و در جهت دیگر مقاومت بالا باشد. اگر در هر دو جهت مقاومت پایین است و یا اصلا پیوستگی نشان نمی دهد،  دیودباید تعویض شود. اگر دیود مشکل نداشت، مشکل ممکن است از مدار ولتاژ بالا باشد که تنها باید توسط یک تکنسین آموزش دیده تست و تعویض شود.

  • کلید درمایکروویو

وقتی مایکروویو روشن می شود اما گرما تولید نمی کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که کلید در خراب است. کلید در وقتی در بسته است به بقیه اجزای مایکروویو سیگنال می دهد و وقتی در بسته است سیگنال می دهد که گرمادهی را متوقف کنند. کلید در همچنین کلید قفل داخلی نیز نامیده می شود. وقتی این قطعه کار نکند،  فن و موتور همزن ممکن است بعد از باز شدن در همچنان کار کنند. که باعث میشود به نظر بیاید که مایکروویو در حال کار است. برای دست یابی به کلید، بدنه خارجی را بردارید. ابتدا دستگاه را از برق بکشید. کلید در معمولا سیم هایی دارد که به پایانه ها وصل هستند و لیبل های C و NO دارند. برای تست کردن کلید از یک مولتی متر استفاده کنید در حالی که فعال کننده را از فشردگی خارج می کنید. اگر در آن حالت پیوستگی وجود نداشت، کلید در باید تعویض شود. در هنگام تست کردن، مطمئن شوید که زبانه در که با کلید در درگیر می شود، درست کار می کند.

  • مگنترون

اگر مایکروویو گرما ندهد، ممکن است به این معنی باشد که مگنترون درست کار نمیکند. مگنترون بخشی از مدار ولتاژ بالا ست که برای پختن غذا تولید حرارت می کند. اگر مگنترون خراب شود، ممکن است فیوزی را در مایکروویو خراب کند که در نتیجه دیگر اجزا نیز کار خود را به خوبی انجام نمی دهند. برای تست کردن مگنترون، ابتدا مایکروویو را از برق بکشید، سپس بدنه خارجی دستگاه را برداشته و خازن ولتاژ بالا را تخلیه کنید تا از خود در برابر شوک الکتریکی محافظت کنید. مگنترون را  با قطع کردن سیم های آن وصل کردن پایانه های مولتی متر به ان، تست کنید. در بین پایانه ها پیوستگی باید 2 یا 3 اهم را نشان دهد. در صورتی که پیوستگی نشان نداد و یا بین ترمینال ها و کیس خارجی مگنترون پیوستگی نشان داد، مگنترون باید تعویض شود. اگر تست با مولتی متر نشانه مطلوبی داشت، بنابراین آزمایشات بیشتر ممکن است نیاز باشد توسط یک تکنسین آموزش دیده انجام شود.

چرا مایکروویو روشن نمی شود ؟

  • کلید درمایکروویو

ممکن است دلیل اینکه مایکروویو روشن نمی شود، کلید در خراب باشد. کلید در که کلید قفل داخلی نیز نامیده می شود، وقتی در بسته است به بقیه اجزای مایکروویو سیگنال می دهد و وقتی در بسته است سیگنال می دهد که گرمادهی را متوقف کنند.

به همین دلیل، همه چیز ممکن است به طور معمول کار کند اما مایکروویو روشن نشود. برای دست رسی به کلید یا قفل داخلی، ابتدا دستگاه را از برق بکشید و سپس بدنه خارجی را بردارید. کلید در معمولا سیم هایی دارد که به پایانه ها وصل هستند و لیبل های C و NO دارند. هر پایانه را از نظر  پیوستگی چک کنید. اگر در حالی که دکمه فعال کننده در گیر بود، پیوستگی وجود داشت، نشان می دهد که کلید مشکلی ندارد. در غیر این صورت، کلید را تعویض کنید. می توانید از این فرصت استفاده کرده و زبانه در را نیز چک کنید.

  • فیوز سرامیکی مایکروویو

اگر مایکروویو شما روشن نشد و نمایشگر نیز خالی و غیر جوابگو می باشد، ممکن است مشکل از فیوز سرامیکی باشد. این قطعه اجزای مایکروویو را از نوسانات برق محافظت کرده و وقتی خراب شود به طور کلی به اجزا برق نمی رساند. که در نتیجه مایکروویو کار نمی کند.  برای دسترسی به فیوز سرامیکی، که در داخل بدنه و نزدیک به کابل برق قرار دارد، ابتدا دستگاه را از برق بکشید. برای تست پیوستگی فیوز از یک مولتی متر استفاده کنید.  اگر از دلیل خراب شدن فیوز  آگاه هستید، مانند باز کردن یا بستن در، می توانید همچنین کلید در را تست کنید که ببینید کار می کند یا خیر. اگر دلیل خراب شدن فیوز را نمی دانید، بقیه قسمت های مایکروویو مانند مگنترون، دیود ولتاژ بالا، خازن و مبدل را چک کنید.

  • فیوز حرارتی و یا قطع کننده مایکروویو

هر مشکلی در فیوز حرارتی یا قطع کننده ممکن است باعث شود مایکروویو کار نکند. قطع کننده حرارتی و یا فیوز حرارتی، کمک می کند که مایکروویو حرارتش بیش از حد بالا نرود. وقتی قطع کننده حرارتی خراب شود، مایکروویو به دلایل امنیتی که بیش از حد داغ نشود، روشن نمی شود. برای دسترسی به فیوز حرارتی، ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. هنگامی که فیوز را پیدا کردید، سیم هایش را از پایانه های جدا کنید. از مولتی متر برای تست کردن پیوستگی آن استفاده کرده و در صورت عدم پیوستگی فیوز را تعویض کنید. از این فرصت استفاده کنید و بررسی کنید که فن کار می کند و با قطع جریان هوا باعث بالا رفتن دمای مایکروویو نمی شود.

  • مجموعه چفت در مایکروویو

ممکن است مایکروویو به علت مشکلی در چفت در روشن نمی شود. بیشتر چفت های در از زبانه های پلاستیکی ساخته شده که به خارج در می چسبد و وقتی در بسته است، با کلید در درگیر می شود و به بقیه کنترل ها سیگنال می دهد که به دستگاه برق برسانند. اگر زبانه ها آسیب دیده و یا به علت فرسوده بودن فنرها دارای کشش نباشند، کلید با زبانه درست درگیر نشده که در نتیجه مایکروویو روشن نمی شود. برای دسترسی به زبانه در، ابتدا برق دستگاه را قطع کنید. پنل داخلی در را بردارید که توسط زبانه های پلاستیکی در جایش نگه داشته شده است. زبانه در را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

چرا سینی در مایکروویو نمی چرخد ؟

  • موتور محرک مایکروویو

اگر در مایکروویو سینی شیشه ای نمی چرخد، ممکن است این مشکل به دلیل خراب شدن موتور باشد. بیشتر دستگاه ها دارای یک سینی شیشه ای دایره شکل چرخان هستند که دارای یک کوپلر که توسط موتور کار می کند و یک غلتک هدایت کننده، می باشد. برای دسترسی به موتور، ابتدا مایکروویو را از برق بکشید و پنل پایینی را بردارید. موتور معمولا در کف مایکروویو قرار دارد و توسط پیچ و سیم در جایش نگه داشته می شود. اگر موتور ایجاد صدای ساییده شدن می کند و یا نمی چرخد، نیاز است تعویض شود. برای تست کردن پیوستگی موتور، از مولتی متر در پایانه ها استفاده کنید. اگر پیوستگی نشان نداد، موتور باید تعویض شود. اگر موتور پیوستگی نشان داد اما هنوز کار نمی کرد، ممکن است مایکروویو نیاز به تست ولتاژ زنده داشته باشد که حتما باید توسط یه شخص دارای صلاحیت انجام شود.

  • کوپلر مایکرویو

اگر سینی چرخان در مایکروویو شما نمی چرخد، ممکن است مشکل از کوپلر باشد. بیشتر مدل های مایکروویو دارای یک سینی شیشه ای دایره شکل چرخان هستند که توسط یک کوپلر که توسط موتور کار می کند و یک غلتک هدایت کننده، می چرخد. برای تست کردن کوپلر از نظر آسیب دیدگی، سینی و غلتک هدایت کننده را بردارید. اگر برای بررسی کوپلر نیاز بود پوشش پایینی را بردارید، مایکروویو را از برق بکشید. بیشتر دستگاه ها دارای یک کوپلر سه وجهی هستند که به راحتی از شفت موتور جدا می شود. برای مدل های دیگر، احتمالا نیاز باشد اول موتو را جدا کنید. دهانه کوپلر که به شفت موتور متصل می شود را از نظر شکسته یا فرسوده بودن بررسی کنید.

  • غلتک راهنما مایکروویو

اگر سینی چرخان در مایکروویو شما نمی چرخد، ممکن است مشکل از غلتک هدایت کننده باشد که در زیر سینی قرار دارد و به چرخیدن سینی کمک می کند. غلتک هدایت کننده به همراه کوپلر سینی شیشه ای را می چرخاند. سینی را برداشته و غلتک را از نظر فرسودگی یا آسیب دیدگی بررسی کنید. اگر غلتک خراب شده بود آن را تعویض کنید.

چرا در مایکروویو درست بسته نمی شود ؟

  • مجموعه چفت در مایکروویو

اگر در مایکروویو دست بسته یا چفت نمی شود، معمولا به دلیل مشکلی در زبانه در است. مجموعه چفت در معمولا دو زبانه که به نگه دارنده کلید در چارچوب مایکروویو متصل می شوند، دارد. وقتی زبانه ها درست کار کنند، به کلید درگیر شده تا به مایکروویو برق رسانی کنند. در نتیجه درست کار کردن آن ها مهم است. چفت در با فنر کار می کند تا برای گیر کردن زبانه ها کشش لازم فراهم شود. خرابی چفت ممکن است به سادگی شکسته بودن زبانه یا فرسوده و کشیده شده بودن فنرها باشد که در این صورت باید مجموعه چفت در را تعویض کنید. برای دسترسی به چفت در، برق دستگاه را قطع کنید و پنل داخلی در را بردارید که توسط زبانه های پلاستیکی در جایش نگه داشته شده است.

  • فنر های پیچ خورده مایکروویو

اگر در مایکروویو دست بسته یا چفت نمی شود، ممکن است مشکل از فنر ها باشد. خوشبختانه، این مشکل ساده ای ست و می توانید به راحتی حلش کنید. فنر ها برای بسته نگه داشتن در مایکروویو استفاده می شوند. به طور کلی 2 نوع فنر در مجموعه چفت در وجود دارد. برای چک کردن فنرها، برق دستگاه را بکشید و پنل های در را بردارید. فنرها در پایین در قرار دارند. فنرها را از نظر فرسودگی و آسیب دیدگی بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.

 

 

نتیجه تصویری برای نحوه تعمیر ماکروویو


چرا در مایکروویو درست بسته نمی شود ؟

  • مجموعه چفت در مایکروویو

اگر در مایکروویو شما در حالت بسته گیر کرد و باز نشد، ممکن است مشکل از اهرم یا دکمه چفت باشد. اهرم معمولا دارای یک پدال و یا یک دکمه است که با مجموعه چفت در برخورد می کند تا زبانه ها که اجازه می دهند در باز شود را آزاد کند. برای دسترسی به اهرم چفت در، ابتدا مایکروویو را از برق بکشید و سپس کاور و پنل کنترل را بردارید. اهرم ررا از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.

چرا فن مایکروویو کار نمی کند ؟

  • فیلتر زغالی مایکروویو

اگر فن خروجی مایکروویو شما از کار کردن ایستاد، ممکن است مشکل مسدود شدن فیلتر زغالی باشد. این نوع فیلتر ها در مایکروویوهای دیواری که در بالای گاز نصب می شوند وجود دارد و نقش آن جذب کردن بو و آلودگی ناشی از پخت غذا می باشد. این آلودگی ها به مرور زمان جمع شده و باعث انسداد فیلتر می شوند. تعویض فیلتر زغالی را هر چند وقت یه بار انجام داده و جز برنامه روتین سرویس لوازم خانگی خود قرار دهید. برای دست یابی به فیلتر که معمولا در پشت خروجی هوای گریل است،  با باز کردن یپچ ها مته را بردارید و فیلتر را جدا کنید. فیلتر جدید را نصب کنید و در صورت امکان یا نیاز با گیره فنری محکم نگه دارید.

  • فیلتر چربی مایکروویو

اگر فن خروجی مایکروویو شما از کار کردن ایستاد، ممکن است مشکل مسدود شدن فیلتر چربی باشد. فیلتر چربی، روغن و چربی غذایی که در حال گرم شدن است به دام می اندازد تا سیستم فن خروجی را تمیز نگه دارد. اینکه فیلتر چربی بعد از مدتی مسدود شده و نیاز به تعویض داشته باشد، مسئله غیر نرمالی نیست. فیلتر چربی به طور معمول در کف مایکروویوهایی که در بالای گاز نصب می شوند، قرار دارد و با گیره های فنری در جایش نگه داشته می شود. می توانید فیلتر چربی را برداشته و با آب و صابون بشویید تا تمیز شود. البته در برخی موارد که تجمع چربی خیلی زیاد است، ممکن است شستشو مشکل را حل نکند و نیاز باشد کل فیلتر را تعویض کنید.

  • مجموعه دمپر مایکروویو

اگر فن خروجی مایکروویو شما دیگر کار نمی کند، ممکن است مجموعه دمپر ایجاد مشکل کرده باشد. دمپر قسمتی از مایکروویو هایی که در بالای گاز نصب می شوند است و نقش آن جلوگیری از ورود هوا به قسمت سیستم خروجی هوا می باشد. دمپر شامل یک صفحه فلزی یا پلاستیکی می باشد که داکت خروجی را وقتی فن خاموش است، می بندد و هنگامی که فن شروع به کار می کند، آن داکت را باز می کند. دمپر معمولا با فنر کار می کند و یا طوری طراحی می شود که با نیروی ثقل به سادگی باز و بسته شود. برای دسترسی به مجموعه دمپر، ممکن است مجبور باشید مایکروویو را از جایی که در آن نصب شده است (دیوار یا کابیت) بردارید. بررسی کنید که هیچ جسمی دمپر را از باز شدن و بسته شدن باز نمی دارد و  همچنین چک کنید که دمپر آسیب ندیده باشد. در صورت لزوم، دمپر را تعویض کنید و مراقب نصب کردن داکت باشید که در آینده باعث گرفتگی دمپر نشود.

  • مجموعه دمپر

فن خروجی مایکروویو ممکن است به علت مشکلی در موتور آن کار نکند. این فن بخشی از مایکروویوهایی ست که در بالای گاز نصب می شوند، می باشد و نقش آن کمک به گردش هوا در سیستم اگزوز است. برای بررسی موتور فن، ابتدا برق مایکروویو را قطع کرده و سپس آن را از دیوار و یا کابیت جدا کرده و پایین بیاروید. موتور فن معمولا در پشت مایکروویو و نزدیک به سطح بالایی قرار دارد. کاور موتور فن را برداشته و سعی کنید آن را با دست بچرخانید. اگر نچرخید، باید آن را تعویض کنید. اگر فن می چرخد، با یک مولتی متر آن را تست کنید. اگر پیوستگی نشان نداد، فن را تعویض کنید. اگر فن پیوستگی نشان داد، فقط گزینه تست ولتاژ زنده باقی می ماند که بررسی شود فن برق دریافت می کند یا خیر. این تست باید حتما توسط افراد متخصص و صلاح دیده انجام شود.

چرا مایکروویو جرقه می زند؟

اگر متوجه جرقه در مایکروویوی که در حال کار کردن است شدید، باید ابتدا حفره داخلی مایکروویو را بررسی کنید. اگر تکه های غذا در محفظه داخلی مایکروویو باقی مانده است، ممکن است در اثر استفاده از مایکروویو چندین بار پخته شود و در نهایت در داخل مایکروویو ایجاد جرفه کند. این مسئله همچنین در مواردی که روغن در سقف محفظه داخلی مایکروویو چسبیده باشد، اتفاق می افتد. پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری محفظه داخلی مایکروویو را کامل تمیز کنید.

  • دیود ولتاژ بالا

اگر در مایکروویو در حال کار خود جرقه مشاهده کردید، ممکن است دیود ولتاژ بالا باز و یا اتصال کوتاه شده باشد. دیود ولتاژ بالا به همراه خازن و مگنترون حرارت مورد نیاز مایکروویو را فراهم می کند. قبل از اینکه سعی کنید به دیود دسترسی پیدا کنید، مایکروویو خود را از برق بکشید، بدنه خارجی را بردارید و خازن را تخلیه الکتریکی کنید تا دچار شوک الکتریکی نشوید. می توانید با مولتی متر پیوستگی دیود را چک کنید. در یک دیود سالم، باید در یک جهت مقاومت پایین و در جهت دیگر مقاومت بالا نمایش داده شود. اگر دیود ولتاژ بالا در دو جهت مقاومت پایین نشان داد، باید تعویض شود.

  • همزن

همزن کمک می کند که در مایکروویو حرارت یکنواخت ایجاد شود. انرژی ای که دستگاه تولید می کند، توسط همزن به طور یکنواخت پخش می شود. اگر همزن مایکروویو درست کار نکند و انرژی به جای اینکه در همه جا پخش شود فقط در یک جای خاص متمرکز شود، ممکن است باعث سوختگی و جرفه زدن شود. دو دلیل برای کار نکردن همزن وجود دارد: یا موتور محرک خراب است و یا تسمه همزن خراب شده و کار نمی کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 262
  • بازدید سال : 2,061
  • بازدید کلی : 11,255